PROJEKT EDUKACYJNY
Międzyszkolny Konkurs Matematyczno-Przyrodniczy
„Młody Einstein”
Szkoła Podstawowa nr 21 w Poznaniu
- Adresaci projektu: Uczniowie klas ósmych szkół podstawowych
- Termin realizacji: 27 stycznia 2026 r., godzina 11:00
- Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 21, ul Łozowa 77, Poznań.
- Opis projektu:
Projekt polega na organizacji międzyszkolnego konkursu o charakterze
matematyczno-przyrodniczym, skierowanego do uczniów klas ósmych.
Celem konkursu jest integracja uczniów różnych szkół, popularyzacja nauk
ścisłych i przyrodniczych oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
i współpracy zespołowej. Uczestnicy będą brać udział w wyjątkowych
zmaganiach w zakresie matematyki, fizyki, chemii, biologii i geografii,
rozwiązując zadania problemowe, wykonując doświadczenia oraz
prezentując wyniki we wskazanej formie. - Cele projektu:
Cele główne:
Popularyzowanie wiedzy matematycznej i przyrodniczej wśród
uczniów klas ósmych.
Przedstawienie nauk ścisłych w ciekawej, praktycznej formie.
Integracja uczniów szkół podstawowych poprzez wspólną rywalizację
i współpracę.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie umiejętności logicznego i twórczego myślenia.
Uczenie pracy zespołowej i komunikacji w grupie.
Korelacja wiedzy z różnych dziedzin nauk przyrodniczych.
Wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce, poprzez doświadczenia
i eksperymenty.
Rozwijanie zainteresowań naukami ścisłymi.
- Metody realizacji:
Metody aktywizujące – np. gry dydaktyczne, zadania problemowe.
Burza mózgów – wspólne poszukiwanie rozwiązań zadań.
Praca w grupach – współpraca w zespole w celu wykonania zadań
konkursowych.
Doświadczenia uczniowskie – samodzielne eksperymenty
i obserwacje.
Praca z filmem i tekstem – analiza krótkich materiałów
przyrodniczych lub popularnonaukowych.
Rywalizacja międzyszkolna – konkurs w formie turnieju
drużynowego. - Formy realizacji:
W konkursie biorą udział dwuosobowe reprezentacje szkół (uczniowie
klas ósmych).
Uczestnicy rozwiązują zadania interdyscyplinarne obejmujące
matematykę, fizykę, chemię, biologię i geografię.
Zadania mają charakter praktyczny i problemowy, wymagają
współpracy, logicznego myślenia oraz wykorzystania wiedzy
w praktyce.
Część konkursu ma formę testu wiedzy oraz zadań
eksperymentalnych (np. doświadczenia, obliczenia, analiza danych).
Każdą drużynę wspiera szkolna publiczność, która obserwuje
zmagania, kibicuje swoim reprezentantom oraz uczestniczy
w dodatkowych quizach i mini konkursach organizowanych
w przerwach między etapami.
Jednym z elementów konkursu liczonym do rywalizacji szkolnej
jest przygotowanie krótkiej scenki, rapu, wiersza lub piosenki
poświęconej wybranemu wynalazkowi. Prezentacja powinna
ukazywać historię jego powstania, znaczenie i wpływ na
współczesny świat. Materiał może przygotować i zaprezentować
grupa uczniów towarzysząca drużynie konkursowej. Forma
artystyczna jest dowolna – liczy się pomysłowość, przekaz
i walory edukacyjne.
Po zakończeniu wszystkich etapów następuje podsumowanie
wyników, wręczenie dyplomów i nagród dla najlepszych drużyn oraz
podziękowania dla uczestników, nauczycieli i szkół biorących udział
w przedsięwzięciu.
- Informacje dodatkowe:
Prosimy o potwierdzenie przyjęcia zaproszenia i udziału
w konkursie do dnia 15.12.2025r. telefonicznie do
sekretariatu szkoły tel. 618 32 08 22.
Dla wszystkich reprezentantów szkół przewidujemy
nagrody.
Serdecznie zapraszamy do edukacji przez
zabawę
Szkolni Koordynatorzy:
Anna Pękala, Magdalena Andrzejewska, Małgorzata Zwierzyńska, Elżbieta
Sikora.
